BÖLÜM 2 TEKNE KISIMLARI VE DONANIMLAR

Donanımlar

Gemi üzerine konulmuş yükleme, boşaltma, güvenlik, can kurtarma, demirleme, manevra, seyir gibi amaçlar için kullanılan küçüklü büyüklü araç ve düzeneklere donanım adı verilir. Bunlar kısaca sabit donanımlar ve hareketli donanımlar olarak iki başlık altında toplanabilir.

  • Sabit donanımlar (Arma)

Gemiye monte edilmiş, sabit veya bazı parçaları hareketli olan ancak yerleri değiştirilmeyen donanımlardır. Sabit donanımlara misal olarak, direkler, bumba. matafora, ırgat, vinçler sayılabilir.

  • Hareketli donanımlar (Selviçe)

Hareketli donanımlar ise. büyüklükleri ve yapı malzemeleri değişmekle beraber taşınabilirler. Makara, palanga, halat, liftin uskur, teller zincirler, bu tür donanımlara misal olarak verilebilir.

Diğer Tanımlar

Güverte: Tekneyi baştan kıça kadar ve bordadan bordaya yatay olarak bölen su geçirmez perdelerdir. Teknelerin büyüklüklerine göre, birden fazla sayıda olabilir.
Kasara: Teknenin baş, kıç veya orta taraflarında üst güverteden yukarıda kalan yarım güvertelerdir.
Borda: Teknenin su seviyesinin üstünden güverteye kadar uzanan dış kısmına denir.
Karina: Teknenin sürekli su altında kalan kısmıdır.
Faça: Teknenin yüklü durumdaki su hattı ile boş durumdaki su hattı arasındaki kısmına denir.
Alabanda: Gemi teknesinin iç yan alanlarına alabanda denir. Bordanın iç kısmıdır.
Sintine: Atık su ve yağların biriktiği teknenin taban kısmı.
Parampet: Denizlerin güverte üstüne çullanmaması için borda yükseltilmek suretiyle üst güverte kenarına yapılan yapı Mandar: Yelkenli teknelerde, yelkenleri direğe basmaya yarayan basit makaralı sistemlerdir.
Rüzgar Altı: Rüzgarın geldiği yönün tersi. Rüzgarın gittiği yön.
Rüzgar Üstü: Rüzgarın estiği yön.
Küpeşte: Vardevela, puntellerinin, parampetlerin en üstlerine tekne boyu istikametinde yerleştirilen ağaç veya profildir.
Kemere: Güvertenin döşenebilmesi için posta uçlarını birleştiren enine (omurgaya dik) konan tekne kısımlarıdır.
Posta: Üzerlerine kaplama tahtalarının yerleştirildiği omurgaya dik ağaç veya madeni yapılar.
Omurga: Teknenin başından kıçına uzanan ve diğer tüm elemanların üzerine inşa edildiği temel elemandır.
Dümen Yelpazesi: Dümen yekesine bağlı olarak hareket eden ve tekneye yön verilmesini sağlayan su altında kalan plakadır.
Yeke: Dümen başına takılıp dümenin istenilen tarafa basılması için kullanılan demir veya ağaçtan yapılmış kol.
Köprü üstü: Teknenin sevk ve idare edildiği, içerisinde haberleşme ve seyir cihazlarının bulunduğu kumanda yeri.
Puntel: Güverte kenarlarında korkuluk vazifesi gören dikey parçalar.
Vardavela: Punteller üzerine yatay olarak yerleştirilmiş elemanlar.
Demir: Teknelerin denizde yüzer halde gereken yerde durabilmeleri için zincir veya halata bağlı olarak, teknenin başından denize atılan ve deniz dibinde tutunabilecek biçimde metalden yapılmış ağır parça.
Irgat: Demiri suya vermede veya almada, halatları dolayıp tekneyi yanaştırmada veya karaya çekmede kullanılan, hidrolik, elektrikli veya insan kuvvetiyle çalıştırılan mekanik donanım.
Fribord: Tekne bordasının ortasında su yüzeyinden ana güvertenin üst çizgisine kadar olan yükseklik.
Draft(Su çekimi): Teknenin suyun altında kalan derinliği.
Pervane: Teknenin makinesi tarafından döndürülen ve tekneyi ileri-geri yürüten kanatlar.
Koçboynuzu: Bir halatın bağlanabilmesi için kullanılan metal parça.
                                             Konunun devamı>>
Sayfa 1/2

Hiç yorum yok :

Yorum Gönder

Ne Düşündüğünüzü Yazın (Comment)