BÖLÜM 11 DENİZDE ÇATIŞMAYI ÖNLEME-3

Dar Bir Kanal veya Geçitte Birbirlerini Gören Teknelerin işaretleri

Öndeki gemiyi yetişip geçmek isteyen tekne, nasıl geçmek istediğini aşağıdaki işaretlerle belirtir.
  • İki uzun bir kısa düdük; seni sancağından geçmek istiyorum,
  • İki uzun iki kısa düdük; seni iskelenden geçmek istiyorum anlamındadır.
Öndeki gemi kabul ettiğini “bir uzun bir kısa, bir uzun bir kısa" düdük sesiyle bildirir. Kabul etmezse beş kısa çalar.
  • Birbirini gören iki tekne niyetlerini anlayamaz, kararsız kalırlarsa, kararsız kalan tekne en az beş kısa düdük veya ışık işaretiyle durumu belirtir.
  • Dar bir geçit veya dönemeçte dönüş yerine yaklaşan tekne “bir uzun" düdük çalacaktır, dönüş yerinin öbür tarafındaki gemi de “bir uzun" düdük çalarak cevap verecektir.

Kısıtlı Görüş Hallerinde Verilecek Ses İşaretleri (kural 35)

Görüş şartları kısıtlı olan bir bölgede, gece ve gündüz verilecek olan ses işaretleri şu şekildedir, işaretler kısıtlı görüş kalkana dek sürekli verilir.

  • Kuvvetle yürütülen tekne, arızalı olmadığı halde suyun üzerinde bekliyorsa, iki dakikadan fazla olmayan aralıkla “iki uzun” düdük çalacaktır.
  •  Kumanda altında bulunmayan, manevra yapma gücü kısıtlı olan, su çekimi sebebiyle manevrası kısıtlı olan, yelkenli tekne, balıkçı teknesi, iterek veya çekerek yedekleme yapan tekne, iki dakikadan fazla olmayan aralıklarla "bir uzun iki kısa” düdük çalacaktır.
  •  Demirli bir tekne bir dakika aralıklarla beş saniye süreli kampana çalacaktır. Tekne 100 metreden uzunsa kampana sesinden sonra kıç tarafta bir gonk çalacaktır.
  • Demirli bir gemi yaklaşan bir gemiye kendi yerini ihtar etmek için “bir kısa-bir uzun-bir kısa” olarak üç düdük çalacaktır.

MOTORLU TEKNELERDE AYKIRI GEÇİŞ


Aykırı geçiş yapan iki motorlu tekneden diğerini sancak tarafında gören tekne yol verecektir. Mümkün olduğunca diğer teknenin pruvasını kesmekten kaçınacaktır.

PRUVA PRUVAYA GELEN MOTORLU TEKNELER
Birbirlerinin borda fenerlerini görecek şekilde zıt rotadan ilerleyen her iki tekne de rotalarını sancak tarafa alacaktır.
MOTORLU VE YELKENLİ TEKNELER
Yol üstünlüğü yelkenli tekneye ait olduğu için motorlu tekne, yelkenli teknenin pruvasını kesmekten kaçınacak şekilde manevra yapacaktır.
YETİŞME
İster yelkenli, ister motorlu olsun, başka bir tekneye yetişen tüm tekneler, teknelerin birbirlerini görmeleri durumunda, yetişilen teknenin yolundan çıkacaklardır.
Bir teknenin diğer bir tekneye yetişip geçtiği hususunda herhangi bir tereddüte düşmesi durumunda, o tekne, kendini yetişen tekne sayarak buna göre hareket edecektir.

Tekneler Arası Sorumluluklar (Kural 18)

a- Üzerinde yol bulunan kuvvetle yürütülen tekne
• Kumanda altında bulunmayan,
• Manevra yapma gücü kısıtlı olan,
• Balıkçılıkla uğraşan,
• Yelkenli bir teknenin yolundan çıkacaktır.
b- Üzerinde yol bulunan yelkenli bir tekne
• Kumanda altında bulunmayan,
• Manevra yapma gücü kısıtlı olan,
• Balıkçılıkla uğraşan bir teknenin yolundan çıkacaktır.
c- Üzerinde yol bulunan balıkçılıkla uğraşan bir tekne
• Kumanda altında bulunmayan,
• Manevra yapma gücü kısıtlı olan bir teknenin yolundan çıkacaktır.

<<Konunun önceki kısmı                                                                                 Konunun devamı>>

SAYFA 3/4

Hiç yorum yok :

Yorum Gönder

Ne Düşündüğünüzü Yazın (Comment)