BÖLÜM 11 DENİZDE ÇATIŞMAYI ÖNLEME-4

Özel Durumlarda Gösterilen Fener ve işaretler

Bu kısımda tehlike ve uyarı amacıyla kullanılan fener ve işaretlerin gündüz ve gece görünüşleri gösterilecektir.

Boyları 7 metreden kısa olan ve
 7 deniz milinden daha az hızla
 seyreden tekneler
BOYLARI 7 METREDEN KISA TEKNELER 

Boyları 7 metreden kısa ve üstünde
yol olan yelkenli ve kürekli tekneler
MOTORLU TEKNELER
Boyları 12 metreden kısa olan motorlu tekneler aşağıdaki fenerleri göstermek zorundadırlar.
  • Borda Fenerleri
  • Silyon Feneri
  • Pupa Feneri
Boyu 20 metreden kısa olan  tekneler borda fenerlerini merkez hattı üzerinde birleşik olarak bulundurabilirler.
BOYLARI 20 METREDEN KISA OLAN VE MOTOR KULLANMAYAN YELKENLİ TEKNELER
Direk başına yakın bir yerde üstte kırmızı, altta yeşil her yönden görünür fenerler gösterilebilir.





 Yelkenli bir tekne, motorunu kullandığı zaman, motorlu tekne olarak değerlendirilir. Bu durumda motorlu tekne gibi hareket etmek, gündüz uygun şekilleri ve gece uygun fenerleri göstermek zorundadır.

BALIKÇI TEKNELERİ

MANEVRA KABİLİYETİ KISITLI OLAN TEKNELER
(DALGIÇ TEKNELERİ DAHİL)
KUMANDA ALTINDA BULUNMAYAN TEKNE
Kumanda altında bulunmayan bir tekne dikey bir doğru üzerinde her yönden görülür iki kırmızı fener; su üzerinde ilerlerken bunlara ek olarak borda fenerleri ve bir pupa feneri, gündüz üst üste iki siyah küre gösterecektir.

DEMİRLİ DURUMDAKİ TEKNE
Boyu 50 metreden fazla demirli tekne. 
Boyu 50 metreden kısa ise, yalnızca baş taraftaki demir feneri gösterilir.
KARAYA OTURMUŞ TEKNE
Boyu 50 metreden fazla karaya oturmuş tekne

YELKENLİ TEKNELER DE ÇATIŞMAYI ÖNLEME KURALLARI
Uluslararası Denizde Çatışmayı Önleme Kurallarına göre yelkenli teknelere ait çatışmayı önlemek için yapılacak manevraların kuralları aşağıdaki gibidir.
  • a- Açık denizde makineli tekneler yelkenli teknelere yol verecektir.
  • b- İki yelkenli tekneden rüzgârı iskeleden kullanan rüzgârı sancaktan kullanan yelkenli tekneye yol verecektir.
  • c- İki yelkenli tekne aynı yönde gidiyorlarsa, rüzgâr üstündeki tekne, rüzgâr altındakinin yolundan çıkacaktır.
    • d- İki yelkenli tekneden biri kendisinin rüzgâr üstümü yoksa rüzgâr altında mı olduğunda şüpheye düşerse kendisini rüzgâr üstünde kabul edip diğerinin yolundan çıkacaktır.
    • e- Bir tekne hem yelken açmış hem de makinelerini çalıştırıyorsa makineli tekne sayılır.

    Tehlike Haberleşmesi

    Can kurtarma aracında veya teknede önemli görevlerden biri de iyi bir gözcülük yaparak yardıma gelen veya bölgeden geçen tekne veya uçağa işaret vererek dikkati çekmek ve yardım istemektir.
    Aşağıdaki işaretler birlikte veya ayrı ayrı kullanıldığı veya gösterildiği zaman, tehlikeyi veya yardım istendiğini belirtir.

    • Yaklaşık birer dakika ara ile patlatılan bir top veya patlayıcı sesi,
    • Kısa aralıklarla kırmızı ışık saçan fişek veya mermi atılması,
    •  Mors kodu ile SOS (...____...) işaretinin telsiz, telgraf veya başka bir işaret yöntemi ile verilmesi,
    •  “MAYDAY” kelimesinin telsiz telefonla üç kez söylenmesi, ^
    • N.C. harfleriyle uluslararası tehlike işaret kod flamalarının gösterilmesi,
    •  Üzerinde veya altında bir küre veya küreye benzer herhangi bir şey bulunan dört köşe bir bayraktan ibaret işaret,
    • Yanan bir katran veya benzerinden çıkan alevlerin tekne üzerinde gösterilmesi,
    • Portakal rengi duman veren duman işaretinin gösterilmesi,
    • Her iki yana doğru açılan kolların ağır ağır ve tekrarlı olarak indirilip kaldırılması.
    SAYFA 4/4
    _________________________________________________________________________________
    AMATÖR DENİZCİLİK ile ilgili DİĞER BAŞLIKLAR -Konuların üzerini TIKLA
    _________________________________________________________________________________

    Hiç yorum yok :

    Yorum Gönder

    Ne Düşündüğünüzü Yazın (Comment)