BÖLÜM 3 GENEL DENİZCİLİK TERİMLERİ VE TEKNEDE YÖNLER

Gemicilik Terimleri

Denizcilikte birçok dilden birbirine geçmiş olan binlerce gemicilik terimi vardır. Biz burada bir denizcinin ilk karşılaşabileceği ve bilmesi gereken bazı terimleri kısaca açıklamaya çalışacağız. Bu terimler sürekli kullanıldığından dolayı güvenli ve doğru iletişimin sağlanabilmesi için mutlaka bilinmesi gerekir. Denizcilik dili tek başına bir lisan olacak kadar zengindir.

Alesta: Hazır ol anlamında uyarı komutu dur. Bir işe hazır olunmasını ifade eder.
Neta: Her işi denize uygun halde tertipli ve düzenli hale getirmek. Neta etmek.
Aganta: Zincir veya halatın kısa bir süre için tutulup bırakılmaması.
Mola: Halatı bırakmak, koy vermek, salmak.
Fora: Halatı bağlı olduğu yerden çözmek, çıkarmak.
Volta: Halatı bir babaya, anele'ye ya da koç boynuzuna sararak bağlamak.
Vira: Vinç veya ırgatla halatı veya zinciri çekmek. Yükü vinçle yukarı almak. Vira etmek.
Mayna: Bir yükü aşağı indirme, aşağıya doğru yavaşça bırakma emri.
Arya: Toka edilmiş sancağı, flamayı veya aşağı indirmek.
Laçka: Halatı tamamen elden çıkarmadan boş vermek, kaçırmak. (Laşka)
Varda: Kaçıl !, kendini kolla anlamında uyarıdır,
Toka Etmek: Bir şeyi yerine kadar kaldırmak (sancağı toka etmek),
Hisa: Bir şeyi yukarı kaldırmak (hisa sancak,hisa kürek).
Çapariz: Yapılmakta olan bir manevranın veya işin engellenmesi. Demir zincirlerinin birbirine dolaşması.
Alabora: Teknenin yan yatarak dönmesi, altüst olma.

Denizde Kullanılan Ölçüler

Denizde kullanılan hız ve uzunluk ölçüleri karada kullanılanlardan farklıdır. Denizde kullanılan hız ölçüsü mil/saat (knot) tir. Teknenin bir saatte mil olarak aldığı mesafeye denir. Saatte 15 mil yapan teknenin hızı 15 knot’tur.
Mesafe ölçüleri ise sırasıyla şu şekildedir.
- Linye: 1/8 pus.
- Pus (Inch): 2,54 cm.
- Kadem (Feet): 12 pus; 30,48 cm.
- Yarda (Yard): 3 kadem; 36 pus; 91,5 cm.
- Kulaç (Fathom): 2 yarda; 6 kadem; 183 cm.
- Gomina (Cable): 608 kadem; 185,2 m.
- Mil (Mile): 10 gomina; 6080 kadem, 1852 m.

Tekneye Ait Yönler

Baş: Teknenin ön kısmı.
Kıç:  Teknenin arka kısmı.      
Sancak: Bayrak veya Teknenin sağ tarafı.
İskele: Teknenin sol tarafı.
Kemere: Güvertenin döşenebilmesi için, posta uçlarını birleştiren enine (omurgaya dik) konan kısımlar.    
Omuzluk: Teknenin baş ve kıç tarafından 45 derecelik açı ile sancak ve iskeleye bakan kısmıdır. Sancak Baş omuzluk, İskele Kıç omuzluk gibi. 
Pruva:  Teknenin baş tarafından ileri kısmı.
Pupa: Teknenin Kıç tarafından daha geri kısmı .     

_________________________________________________________________________________
AMATÖR DENİZCİLİK ile ilgili DİĞER BAŞLIKLAR -Konuların üzerini TIKLA
_________________________________________________________________________________

Hiç yorum yok :

Yorum Gönder

Ne Düşündüğünüzü Yazın (Comment)