BÖLÜM 9 SEYİR

SEYİR

Seyir geminin bir noktadan diğer noktaya güvenli halde götürülmesidir. Bu esnada yazılı olan ve olmayan lehte ve aleyhte çok sayıda unsur ortak hareket içindedir. Meteorolojiden hukuka, makine bilgisinden yangınla mücadeleye, seyir araçlarından deniz kirliliğine kadar çok geniş bir sahada konular işlemektedir.
Bütün bu farklı unsurları katarak ortaya bir iş çıkarmak, günlük, saatlik hatta anlık kararlarla başka bir duruma yeniden hazırlanmak denizcinin olağan işlerindendir.

Seyir Planı ve Hazırlık

Denizde seyir teknenin karadan ayrılarak kullanıcının bilgi ve becerisi ile deniz şartları ve imkânları baş başa kalacağı bir ortamdır. Bu duruma hazır olmak için ön hazırlıkların çok iyi yapılması gerekmektedir. Seyri kısa veya uzun olarak düşünmemeli her sefere en iyi şeklide hazırlıklı çıkılmalıdır.
Seyir Planlamasında Dikkate Alınacak Hususlar Aşağıdaki Gibidir,
•Seyredilecek bölge ve mesafe,
•Kanal veya dar su yollarından geçişler ve süreleri 
•Ortalama seyir sürati 
•Kullanılacak seyir neşriyatı 
•Seyir haritaları
•Hesaplanan yağ, yakıt, su sarfiyatı 
•Mürettebat ve yolcular 
•Yedek parça 
•Belgeler
•Kalkış ve varış zamanlarıdır.
Seyir planı hazırlanırken bu başlıklar göz önünde bulundurularak istenilenlerin mevcut olup olmadığı, ikmal, servis, yedek parça v.s. gerekip gerekmediği gibi durumlara göre önlemler alınmalıdır.

Hareket Öncesi Kontrol Listesi

Teknenizin bakımını tam olarak yapınız. Etrafına bakarak gözle görünür bir aksaklık, olup olmadığını kontrol ediniz. Pervane neta mı? Bakınız.
  • Teknenin, Motorun Ve Güvenlik Gereçlerinin Tam Bakımını Yapınız.
  • Aküleri Tam Olarak Doldurunuz
  • Deniz Hava Durumu Raporuna Bakınız
  • Yolculuk Planınızı Bir Kişiye Bildiriniz

Harita Üzerine Rota Çizme

Seyre başlamadan önce genel haritada bölge incelenir ve takip edilecek rotaya, mesela bir adanın batısından mı veya doğusundan mı geçileceğine karar verilir (aşağıdaki haritada “Şahmelek Limanından çıktıktan sonra Ekinlik Adasının kuzeyinden geçip Marmara Boğazından geçerek Kapıdağ Yarımadasının kuzeyi boyunca ilerleyeceğiz” gibi) sonra, geçilecek bölgelere ait haritaların hepsine rotalar çizilir. Haritadan bir diğerine geçerken mevkilerin doğru şekilde aktarılmasına dikkat edilmelidir.
kapıdağ yarımadası

Kerteriz Alma

Tekne dışında bulunan bir maddenin yönünü belirtmek için teknenin pusulasından ölçülen açısına kerteriz denir. Hakiki kerteriz ve nisbi kerteriz olarak iki çeşit kerteriz vardır.
  • Hakiki Kerteriz:
Coğrafi kuzey yönünden itibaren ölçülen kerterizdir. Örn:" Fener 240 derecededir."
  • Nisbi Kerteriz:
Teknenin pruvasından itibaren (pruvayı 0 derece kabul ederek) sancak veya iskele yönünde ölçülen kerterizdir. Örn: "Şamandıra geminin 40 derece sancağındadır

Mesafe Ölçme

Haritaların iki yanında bulunan enlem ölçüleri aynı zamanda mesafe ölçmekte kullanılır. 1 dakika 1 mil’dir. Bir pergel yardımıyla iki nokta arasındaki uzaklık ölçüldükten sonra haritanın sağ veya solundaki enlem aralıklarından kaç derece veya dakika karşılığı olduğu bulunur. Bulunan açı derecesi 1 dakika 1 mil üzeriden deniz mili cinsinden mesafe olarak hesap edilir. Boylamlar mesafe ölçmede kullanılmaz, yani haritanın üstünden veya altından ölçü alınmaz.
Kullanılan ölçü değerleri şunlardır;
1 derece = 60 dakika.  1° = 60'
1 dakika = 60 saniye.  1'=60"
1 mil = 10 gomina.

İkiz Adaları ile Pırasa adası arasındaki mesafe 1.8 mildir.

Sayfa 1/2

Hiç yorum yok :

Yorum Gönder

Ne Düşündüğünüzü Yazın (Comment)