Mevki Okuma
Mevki okunurken, enlem ve boylamlar sırasıyla derece, dakika ve saniye olarak söylenir. Harita üzerindeki bir noktadan dikey ve yatay iki çizgi çizildiğinde, dikey hat boylamı, yatay hat enlemi temsil eder. Hatların haritanın enlem ve boylam ölçeğini kestiği yerlerdeki dereceleri okunarak mevki bulunur.Medusa Şamandırasının mevkii, 51° 51,2'N, 001° 20,3' E
Medusa Şamandırasının mevkii, 51° 51,2'N, 001° 20,3' E |
Bir Kerteriz Bir Mesafe ile Mevki Koyma
Önce kerteriz alınacak fener, burun, ada v.s haritada bulunur. Sonra gözle veya radarla tesbit edilir veya bunun tersi de olabilir. Görünen bir fenerin hangisi olduğu haritada bulunur. Daha sonra sözü edilen yerin kerterizi pusula veya radarla alınır. Alınan açı değeri haritaya çizilir. Üzerine kerteriz alma saati yazılır. Sonra radarla, geminin, kerterizi alınan yerden olan mesafesi ölçülür, mesafe haritanın kenarından pergelle ölçülerek çizilmiş kerteriz hattı üzerine kesiştirilir. Kesişme noktasın geminin mevkiidir. Üzerine saati yazılır. Kerterizler hakiki değerdir.
İki Kertiz ile Mevki Koyma
Önce kerterizi alınacak noktalar belirlenir. Birincinin kerterizi alınır haritaya çizilir, vakit kaybetmeden İkincinin kerteriz alınır haritaya çizilir, iki hattın kesim noktası geminin mevkiidir. Üzerine saati yazılır. Örnekte saat 15:29’da Nis Margariti Fenerinden 250 kerterizi, 1 dakika sonra Nis Strovilo Feneri’nden 200 derece kerteriz ediliyor. İki kerteriz hattının kesim noktası geminin 15:30’daki mevkii olarak bulunuyor. İki kerterizle bulunan mevkiinin güvenilir olabilmesi için iki hedef arasındaki açının en az 40° olması gerekir. Kerterizler hakiki değerdir.İki Mesafe İle Mevki Koyma
Bu yöntemde radarda, gözle iyi fark edilen iki nokta bulunur. Radarla iki noktanın mesafesi ölçülür, mesafeler pergelle sırayla haritanın kenarında alınarak biraz uzun daire yayı olarak haritaya çizilir. İki yayın kesişme noktası geminin mevkiidir. Üzerine saati yazılır.Şekilde. İkiz Adalarından mesafe 2.8M. Pırasa Adasından 2.2M olarak ölçülmüştür. (Saat 22:40)
Parakete Mevkii
Akıntı, rüzgâr gibi etkenlerin dikkate alınmadan teknenin kendi rotasında hızı ve geçen süreye bağlı olarak bulunan mevkiine parakete mevkii denir. Parakete ile yapılan mevki hesabı, uzun süre kesin mevki konulamadığı hallerde geminin tahmini olarak nerede bulunduğunu bilmeye yarar.Şekildeki teknenin hızı 4 mil olsun, Tekne 10:30 mevkisi ardından 270° yönüne seyir yaparken rota üzerinde her yarım saatte bir, 2 mil mesafe işaretlenerek parakete mevkii konmuştur.
Akıntı Seyri
Akıntılı bir bölgede seyir yaparken tekne akıntının yönünde sürüklenir. Tekne sürüklenme sebebiyle haritadaki rotasını takip edemeyecek ve istediği yere gidemeyecektir. İstenen noktaya gitmek için akıntının tekneyi düşürdüğü ölçüde ve ters istikamette bir rotada seyir yapmak gerekir. Öyle ki akıntı tekneyi düşürmesine rağmen tekne haritadaki rotası üzerinde gidiyor olsun. Bu yeni rotaya akıntıyı önleme rotası denir. Gerçek rota ile akıntıyı önleme rotası arasındaki farka “düşme" denir. Harita üzerinde bir bölgedeki genel ve met-cezir akıntılarının yönü ve hızı gösterilir. Haritadaki bilgiler hava koşullarına göre değişebilir. Akıntının en son durumu seyir sırasında sık sık mevki konularak teknenin hızı ve rotasına göre olması gereken yer (parakete mevkii) ile bulunan yeri arasındaki farkla hesap edilebilir.Akıntıyı Önleme Rotasının Bulunması
Bölgede 2 mil hızında 150° yönünde akıntı olsun. Teknenin A noktasından B noktasına rotası 270° ve hızı 7 mildir. 270° ye gidebilmek için akıntıyı önleme rotası kaç olmalıdır?•270 ’ ye geminin rotası ve aynı noktadan (A) 150 ye doğru bir saatlik akıntı hızı 2 mil çizilir (AC),(veya ölçek yapılarak mesela 1 mil=l cm. olarak).
Akıntı hattının ucundan (C) pergelle teknenin bir saatlik hızı kadar 7 mil (aynı ölçekle 7 cm.) açılarak geminin rota hattı kestirilir (D).
yeni bulunan hattın yönü akıntıyı önleme rotasını verir, (CD). Kesişme noktasından(D) geminin rotasının başlangıç noktasına (A) olan uzunluk ise geminin akıntıdaki hızını verir, (AB).
<<Konunun önceki kısmı
Sayfa 2/2
_________________________________________________________________________________
AMATÖR DENİZCİLİK ile ilgili DİĞER BAŞLIKLAR -Konuların üzerini TIKLA
_________________________________________________________________________________
- BÖLÜM 1 GENEL BİLGİLER
- BÖLÜM 2 TEKNE KISIMLARI VE DONANIMLAR
- BÖLÜM 3 GENEL DENİZCİLİK TERİMLERİ VE TEKNEDE YÖNLER
- BÖLÜM 4 HALATLAR, BAĞLAR VE PALAMAR HALATLARI
- BÖLÜM 5 MANEVRAYI ETKİLEYEN FAKTÖRLER, YANAŞMA VE AYRILMA
- BÖLÜM 6 YELKENLİ TEKNELER
- BÖLÜM 7 SEYİR ARAÇLARI
- BÖLÜM 8 SEYİR YARDIMCILARI
- BÖLÜM 9 SEYİR
- BÖLÜM 10 KUZEY YILDIZI BULMA
- BÖLÜM 11 DENİZDE ÇATIŞMAYI ÖNLEME
Hiç yorum yok :
Yorum Gönder
Ne Düşündüğünüzü Yazın (Comment)