Pigment (boya maddesi) üreticileri pek çok farklı renk seçeneği sunarlar, bazı renklerde 20 den fazla çeşit mevcuttur. Örnek olarak
bir limon resmi yapmayı düşünsek, kadmiyum sarısı, krom sarısı, Napoli sarısı, hint sarısı ... gibi pek çok sarı renk olmasına rağmen, bu renklerden limona en uygun sarı rengi seçsek bile, gerçek limon rengini oluşturmak için öteki renklerden de kullanmak zorunda kalırız.
Diğer bütün nesnelerde olduğu gibi nesnelerin kendine ait renklerinin haricinde ışık-gölge etkisi, yansıma, ışık yoğunluğu, atmosfer gibi, nesnenin gerçek rengini etkileyen oluşumlar mevcuttur. Aşağıda ressamın bir objeye baktığında bu hangi renk dediği sorusunu cevaplayacağım.
Bir konunun rengini aşağıdaki oluşumları değerlendirerek bulabiliriz.
Işık alan tüm cisimlerin rengini 3 adet renk faktörü belirler:
_________________________________________________________________________________
RENK TEORİSİ ile ilgili DİĞER BAŞLIKLAR -Konuların üzerini TIKLA
_________________________________________________________________________________
Renk teorisi
Konunun rengi
Sadece Üç renkle tüm renklerin elde edilişi
renk ve kontrast
Gri renk
Tayf renkleriyle resim yapmak
Gölgedeki alanları boyamak
Renk armonisi
Tamamlayıcı renkler
Renk armonilerin de en çok kullanılan diziler
bir limon resmi yapmayı düşünsek, kadmiyum sarısı, krom sarısı, Napoli sarısı, hint sarısı ... gibi pek çok sarı renk olmasına rağmen, bu renklerden limona en uygun sarı rengi seçsek bile, gerçek limon rengini oluşturmak için öteki renklerden de kullanmak zorunda kalırız.
Diğer bütün nesnelerde olduğu gibi nesnelerin kendine ait renklerinin haricinde ışık-gölge etkisi, yansıma, ışık yoğunluğu, atmosfer gibi, nesnenin gerçek rengini etkileyen oluşumlar mevcuttur. Aşağıda ressamın bir objeye baktığında bu hangi renk dediği sorusunu cevaplayacağım.
Bir konunun rengini aşağıdaki oluşumları değerlendirerek bulabiliriz.
Işık alan tüm cisimlerin rengini 3 adet renk faktörü belirler:
- Öz renk(lokal renk)
- Işık-Gölge etkisi (Tonal renk )
- Yansıma renk
- Işığın rengi
- Işık yoğunluğu
- Aradaki atmosfer
Öz renk (lokal renk)
Cismin kendi rengidir. Hacimsiz düz resimler yaparken objelerin renkleri olduğu gibi kullanılabilir. fakat obje hacimli (üç boyutlu) ve bir mekan içerisinde ise o zaman obje aydınlatıldığında ışık ve gölge etkisiyle objenin rengi üzerinde farklı renk tonları, çevre cisimlerden gelen yansıma renkler oluşur.
Işığa göre değişen renk (tonal renk)
öz rengin ışıkta ve gölgede iken öz renkteki değişimdir. Bu renk çoğu zaman çevredeki cisimlerden yansıyan renklerden de etkilenir. Tonal renk çoğunlukla da çevresindeki cisimlerden yansıyan öz renktir.
Yansıma renk
Mekan içresinde gördüğümüz her cisim rengi, o ortamdaki cisimlerin renklerinden etkilenir. Cismin üzerindeki bu renk yansıma renktir. Yani çevresindeki cismin rengine çok yakın bir renktir. Örnek olarak beyaz badanalı bir duvarın yanında ağaç var ise bu ağacın yaprakları beyaz duvar üzerinde yeşilimsi bir renk oluşturacaktır.
Rengi etkileyen diğer faktörler ise
Işığın rengi
Renk teorisi dersinde, beyaz ışık bir cismi aydınlattığında, cismin rengini yansıttığı ve bu yansıyan ışık gözümüze ulaştığında, cismin rengini gördüğümüz, cisim kendi rengini oluşturan renk dışındaki diğer renkleri emdiği anlatılmıştı. Peki beyaz ışık yerine renkli bir ışık ile cismi aydınlattığımız da neler olur. İşte oluşacak karmaşık renkleri daha iyi anlamak için renk teorisini tekrar okuyunuz. Gün içinde atmosferde ışığın rengi sürekli değişir, örneğin şafak vakti ışık mavimsi beyaz, gün ortasında sarımsı beyaz, Alaca karanlıkta turuncumsu, Bulutlu bir havada ışık grimsi olacaktır. Kutuplara yaklaştıkça ışık mavimsi, ekvatora yaklaştıkça daha sarı renktedir. Oda içerinde de çeşitli ışık renkleri vardır, sarımsı lambalar, mavimsi lambalar, flüoresan ışığı gibi.
Işığın yoğunluğu
Aynı renkteki kimi ışıklar daha parlak, kimisi ise daha sönüktür. Mesela 100 watt'lık ampul ile 15 watt'lık ampul aynı parlaklıkta olmayacaktır. Yani daha parlak ışık daha yoğun ışık demeti oluştururken, sönük ışık daha az yoğun ışık demeti oluşturur. Öğle vakti güneş ışığı en yoğunken akşam vakti yoğunluğu azalır. Doğal ışık azaldıkça renklerin yoğunluğu azalır ve renkler mavileşme ye başlar.
Atmosfer nedeniyle oluşan renk ve kontrast
Soldaki şu resme baktığımızda, uzaktaki evlerin renklerinde mavimsi, grimsi ve morumsu renklerin oluştuğunu görüyorsunuz. Gerçekte bu binaların öz renkleri mavimsi, morumsu grimsi değildir. Yakındaki binaların renkleri öz renge daha yakındır. uzaktaki renklerde mavileşme ve soluklaşmanın nedeni aradaki atmosferdir. (yani hava) Hava da bir maddedir ve cisimler uzaklaştıkça kendi rengini uzaktaki cisimlere katıyor ve silikleştiriyor. Yani aynı zamanda yakındaki bir cisimle uzaktaki benzer cisim arasında da bir kontrast farkı oluşuyor.
Atmosferin üç adet etkisi vardır:
- Uzaktaki cisimlerin öz renginde solma, gerileşme, mavileşme ortaya çıkarır.
- Yakın ve uzak arasında çok belirgin bir kontrast oluşturur.
- Ön plandaki cisimler arka plandaki cisimlere göre daha net görünür
_________________________________________________________________________________
RENK TEORİSİ ile ilgili DİĞER BAŞLIKLAR -Konuların üzerini TIKLA
_________________________________________________________________________________
Hiç yorum yok :
Yorum Gönder
Ne Düşündüğünüzü Yazın (Comment)