GENEL ÇALMA TEKNİĞİNDE EŞ GÜDÜM

      Bu bölüme kadar sağ el ayrı, sol el ayrı çalışılarak ellerin gitar çalmadaki görevleri öğretilmeye çalışılmıştır. Ellerin alıştırmalarla belli bir seviyeye gelmesi, her iki elin bir eş güdüm (koordinasyon) içinde kullanıma hazır hale gelmesini sağlamaktadır. Gitar çalmada eş güdüm, sol ve sağ elin birlikte kullanılması anlamına gelir. Sol el istenen notanın perdesini bulup ilgili parmak ile o perdeye baskı yaparken, sağ el istenen parmak ile sol elin parmağının bulunduğu teli çeker.

GENEL ÇALMA TEKNİĞİNDE SOL EL

     Sol elin temel görevi tuşe üzerinde istenen notaların bulunduğu perdelere basmaktır. Bu nedenle sol elin tırnakları kısa olmalı, tele ve tuşeye baskı yaparken bu hareketi engelleyici bir uzunlukta olmamalıdır. Parmakların farklı boylarda olmasından dolayı tuşe gibi düz bir zeminde tüm sol el parmaklarını buluşturduğunuzda, parmaklarınızın kendi boylarına göre farklı açılarda eklem yerlerinden büküldüğünü görebilirsiniz. Burada dikkat edilecek en önemli nokta; eklemlerin doğal bir şekilde bükülmesini sağlamak ve bilek ile elde kas gerilimine izin vermemektir.  

SAĞ EL DESTEKSİZ ÇALMA (TİRANDO TEKNİĞİ)

 

A. DESTEKSİZ ÇALMA (TİRANDO TEKNİĞİ) 

Gitarda sıkça kullanılan “tirando” tekniği özellikle üst üste iki telde çalınan çift sesler, akor ve arpejlerin seslendirilmesinde kullanılır. Gitaristler tercihlerine bağlı olarak solo partilerde de bu tekniği tercih edebilirler. Bu çalma tekniğini -sağ elin doğası gereği- “i, m, a” parmakları ayrı, “p” parmağı ayrı şekilde uygular. i-m-a için; 

SAĞ EL DESTEKLİ ÇALMA (APOYANDO TEKNİĞİ)

      Bu tekniğin desteksiz çalmadan tek farkı teli çeken parmağın üst tele yaslanmasıdır. Telin üst tele yaslanarak destek almasından dolayı bu tekniğe “destekli çalma” (apoyando) denmektedir. Ortaya çıkan ses desteksiz çalmadan daha yüksek ve hacimlidir. Daha çok solo melodiler ile parça ve arpejler içerisinde ön plana alınması gereken ezgi ve pasajların vurgulanmasında kullanılan çok önemli bir tekniktir.    

GENEL ÇALMA TEKNİĞİNDE SAĞ EL

  GENEL ÇALMA TEKNİĞİNDE SAĞ EL

 Gitarda sağ elin görevi ses üretmektir. Telleri titreştirmek bu elin temel görevidir. Sağ elin tırnakları ses üretiminde kilit bir rol oynamaktadır. Bu nedenle tırnakların bakımı ve şekli çok büyük önem taşımaktadır. Ancak, gitara başlarken her öğrencinin tırnaksız bir şekilde; parmak ucuyla telleri çekmesi önerilmektedir. Çünkü sanılanın aksine teller sırf tırnakla çalınmaz; tele değen ilk bölüm her zaman parmak ucu olur ve tırnak dolaylı olarak tele son temas eden kısım olur. Bu nedenle ilk aşamada tırnaksız çalmayı alışkanlık haline getirmek, daha sonra tını, renk ve ton arayışı aşamasında tırnak şeklini belirlemek sağlam, renkli, hacimli ve güçlü ton elde etmek için en doğru yoldur.

SESLENDİRME PARMAKLARININ ADLARI VE GİTARI AKORTLAMA

 Gitar sağ ve sol elin kombinasyonu ile çalınan bir çalgıdır. İki elin de farklı görevleri vardır. Sağ el ses üretir, sol el ise istenen notaların bulunduğu perdelere basar. Her iki elin parmakları değişik semboller ile gösterilmekte ve gitar müziği yazısında kullanılmaktadır. Sağ el parmakları Latince karşılıklarının ilk harfleri ile sol el parmakları ise rakamlarla belirtilir;

GİTAR ÇALMAYI ÖĞRENME SÜRECİ VE BU SÜRECE ETKİ EDEN ETKENLER

 Çalgı eğitimi uzun soluklu bir süreçtir. Ayrıca, performans, beceri gibi unsurlara bağlı olduğundan günlük çalışmaların aksatılmaması gerekir. Bu durumu bir sporcunun müsabakalara hazırlanırken günlük egzersiz ve antrenmanlarını kaçırmaması gerektiğine benzetebiliriz. Bir sporcu gibi düzenli çalışma alışkanlığı kazanan öğrencilerin hedeflerine varacağı çok daha kesindir. Gitar eğitiminde de genel olarak çalgı eğitiminde olduğu gibi öncelikle iyi bir çalgıya ihtiyaç duyulur. Seçilecek gitar, iyi malzemeden yapılmış, üzerinde sentetik boya bulunmayan bir çalgı olmalıdır. Alt eşiğin ağaç malzemeden olması gitar sesinin kalitesini yükseltir. Sap-gövde bağlantısı ve perdelerin doğru tonlama verip vermediğine dikkat edilmelidir. Gitar eğitiminde izlenen birçok metot bulunmaktadır.

Dance of spinning couples

I composed in pop music style. I used electric guitar, acoustic guitar and synthesizer in music. B flat minor and speed of 92 bpm. The combination of chords and sounds is very good, I can listen for hours, it really sounds very nice to me. I hope you like it too.
The Moon loves the Earth but the eyes of the Earth are in the Sun.

Fırıldak çevirmek


 Fırıldak çevirmek

Düşündüm, fırıldak çevirmek neden deyimlerimiz arasına girmiş  diye, anlamını biliyorum ama nedenini bulamıyorum, sonunda öğrenmiş olduklarımdan dolayı kafamda sebebi belirdi. şimdi bu düşüncemi sizinle paylaşacağım.

    Fırıldağın bilindiği gibi diğer adı Topaç olarak anılır. Ya da çocukların çevirdiği ve renkli kanatları olan rüzgar esintisi ile dönen pervane. 

    Topaç tarihte tahta, kil, kabuklu yemiş, meyve gibi akla gelecek her türlü nesneden yapılmış. 

    Çocukluğumda benimde tahtadan bir topacım vardı, ucunda sivri uçlu bir demir bulunurdu, İp'in bir ucunu topacın etrafına sarar, diğer ucunu da sağ elimizdeki yüzük parmağına bağlardık, topacı  sağ elimizde tutar sonra birden yere atardık, topacın etrafına sarılı ip, etrafında çözülürken havada da topacı döndürür, topaç yere ulaştığında da, sarılı ipin sonu gelir ve  dönme hızı ile sivri demirinin üzerinde uzun süre dönerdi, bir süre sonra da dönmesi sona erer, bir tarafına doğru yıkılırdı, yani dik duramazdı.